Lección manuscrita e crítica do texto: en torno á segmentación das cadeas gráficas na poesía profana galego-portuguesa

Show full item record

 
Title : Lección manuscrita e crítica do texto: en torno á segmentación das cadeas gráficas na poesía profana galego-portuguesa
Otros títulos : Grapheme sequence segmentation in secular Galician-Portuguese troubadour poetry: a critical reading of the transmitted manuscript text
Author : Ferreiro, Manuel
Publisher : Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones
Date : 2014
Cita bibliográfica : Revista de literatura medieval, 2014, n. 26, 163-190 pp.
Keyword : Segmentación textual
Trovadorismo
Gallego-portugués
Text segmentation
Troubadour poetry
Galician-Portuguese
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article
Enlace permanente (URI) : http://hdl.handle.net/10017/23819
ISSN : 1130-3611
Derechos de acceso : info:eu-repo/semantics/openAccess

Abstract :

En este artículo se aborda la problemática derivada de la segmentación textual en la edición de los textos medievales y, en particular, de los textos de la poesía trovadoresca profana gallego-portuguesa. Partiendo de la importancia que este proceso tiene para el establecimiento de textos críticos fiables, se estudian los factores condicionantes, así como la importancia de la puntuación y de la presentación formal del texto, además de reflexionar sobre cierto carácter de subjetividad que preside tal operación ecdótica.This article examines the problem of text segmentation in relation to the editing of medieval texts, with specific reference to secular troubadour poetry texts in Galician-Portuguese. The production of a reliable, critical edition is determined by the rigorousness of this process. This study, therefore, looks at the factors that influence editing decisions, assessing the importance of punctuation and of the formal appearance of the text, and offers some reflections on the inevitably subjective aspects of textual criticism of this kind.


Files in this item

Files Size Format View
Lección Ferreiro RLM_2014_N26.pdf 929.6Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Recommend this item